ОБДАРОВАНІ ДІТИ
Психолого-педагогічні аспекти роботи
Психологічний розвиток обдарованих дітей.
Інтелект (від лат. іпtellectus — розуміння, пізнання) — здатність здійснювати процес пізнання і ефективно розв'язувати проблеми у процесі оволодіння новим колом життєвих завдань.
Існує кілька принципово різних трактувань інтелекту. У структурно-генетичному підході. Ж. Піаже інтелект трактується як вищий спосіб встановлення рівноваги між суб'єктом і середовищем, яке характеризується універсальністю. У когнітивістському підході нтелект розглядаєть, як набір когнітивних операцій. У факторно-аналітичному підході на основі багатьох тестових показників виділяються стійкі чинники (Ч. Спірмен, Л. Терстоун, Х. Айзенк, С. Барт, Д. Векслер, Ф. Вернон). Сьогодні прийнято вважати, що існує загальний інтелект як універсальна психічна здатність. В основі якої може лежати генетично обумовлена властивість нервової системи переробляти інформацію з певною швидкістю і точністю (Х. Айзек). Зокрема, у психогенетичних дослідженнях показано, що для генетичних чинників розрахована за дисперсією результатів виконання інтелектуальних тестів точність досить велика. Цей показник має значення від 0,5 до 0,8. При цьому найбільш генетично залежним є вербальний інтелект.
Коефіцієнт інтелекту — кількісний показник розумового розвитку, представлений відношенням розумового віку індивіда до паспортного переведеним у відсотки.
Коефіцієнт інтелекту позначається символом IQ. У 1912 р. В. Штерн запропонував просту формулу для вираження коефіцієнта інтелекту (IQ) як відношення розумового віку до хронологічного (паспортного):
IQ = ВР / ВП • 100 %.
Розумовий вік — це поняття, введене А. Біне і Т. Сімоном 1908 року для характеристики інтелектуального розвитку індивіда на основі його порівняння з рівнем інтелекту інших людей того самого віку. Кількісно виражається як вік, в якому — за середньостатистичними даними — розв'язуються ті тестові завдання, які доступні даному індивіду. Розумовий вік визначається результатами тестування з допомогою однієї з вікових шкал інтелекту.
Тест інтелекту — це тест на виявлення загальних здібностей дитини, які відносяться до пізнавальної сфери. Передусім це мислення, пам'ять, сприйняття, увага тощо. У зв'язку із цим існують як комплексні тести, що діагностують різні аспекти інтелекту, так і тести для оцінювання окремих складових інтелекту — тести пам’яті, тести вербального мислення, тести логічного мислення тощо.
Щоб кожна дитина могла розвинути свої творчі можливості, необхідне розумне керівництво нею з боку вчителів. Найголовнішим завданням учителів має стати розвиток у дитини гнучкості мислення.
А для цього треба намагатися деякі свої розмови з дитиною перетворювати на уроки мислення — спілкування, де істина постає як суперечка про істину, як діалог. Під час такого діалогу важливо навчити кожну дитину розмірковувати, гнучко підходити до розв'язання проблем, знаходити нові, оригінальні рішення, аби відчути задоволення від навчання.
Кожен учитель має пам'ятати, що творчі здібності забезпечують швидке набуття знань та умінь, закріплення й ефективне застосування їх на практиці. А це означає, що для удосконалення творчих здібностей велике значення має розвиток психічних процесів — пам'яті, уваги, уяви тощо. Саме ці якості, за даними психологів, є основою для розвитку продуктивного мислення і творчих здібностей учнів.
І.Кант писав, що пам'ять має три важливі якості: швидкість і міцність запам'ятовування та швидкість пригадування. Саме ця швидкість, або, висловлюючись сучасною мовою, готовність пам'яті, є найважливішою умовою розвитку творчих здібностей. Учені довели, що для виникнення «осяяння» дуже важливо в потрібний момент згадати те, що є основою для творчого розв'язання проблеми і входить до фонду необхідних знань. Саме розвинуте мислення проявляється у володінні раціональними засобами запам'ятовування і пригадування.
У дітей, обдарованих у сфері академічних досягнень, найкраще розвинутими можуть бути окремі здібності: до мови і літератури, математики або природознавства. Тому завдання психолога — не тільки визначити рівень загального інтелектуального розвитку дитини, а й оцінити тип мислення (для цього може бути використаний Стенфордський тест досягнень).
Діти з творчим і продуктивним мисленням відрізняються незалежністю, невимушеністю поведінки, винахідливістю, здатністю продукувати оригінальні ідеї, знаходити нестандартні рішення. Така творча спрямованість обдарованості передбачає оцінювання насамперед творчих здібностей. Використовується «фігурна форма тесту творчого мислення Торренса», «Тест віддалених асоціацій» С. Мєдника, вербальний тест творчого мислення «Незвичне використання» І.Аверіної та особистісних характеристик («Особистісний запитальник Г.Айзенка», «Характерологічний запитальник К. Леонгарда — Н. Шмішека», «Кольоровий тест М. Люшера» і т. ін.).
Діти, які відзначаються контактністю, великою потребою в спілкуванні й лідерстві, ініціативні, мають значні організаторські здібності, впевнено почуваються серед однолітків і дорослих. Ровесники завжди обирають їх на половні ролі в іграх і заняттях. Для таких дітей ефективними будуть особистісні методики і соціометрія («Комплексний особистісний соціометричний тест» О.Зварикина).
Якщо ж у дитини переважають художні здібності, вона з раннього віку виявляє схильність до малювання або музики, психологічне тестування тут має бути спрямоване на оцінювання ступеня емоційної стійкості й рівня невротизму, оскільки ці діти часто відрізняються від інших високою вразливістю і потребують індивідуального психологічного підходу з боку педагогів.
Обдарованість у руховій сфері виявляється у високому ступені розвиненості психомоторних реакцій, спритності, значній фізичній силі, розвиткові рухових навичок (біг, стрибки). Діагностика обдарованості в цій сфері проводиться за допомогою методик визначення зорово-моторної координації («Тест творчих здібностей у дії та русі» Торренса).
Багато дітей виявляють високий ступінь обдарованості не в одній якій-небудь сфері, а у кількох. Завдання педагогів і психолога — не тільки виявити таку поліобдарованість, а й удосконалювати, розвивати її.
При виявленні обдарувань дитини не можна обійтися без спостережень за її індивідуальними проявами. Дитину, чиї здібності та потенціал для навчальних досягнень значно вищі, ніж у її однолітків, називають академічно обдарованою. Для неї характерні стійка пізнавальна потреба, дослідницька активність у виконанні будь-яких завдань, здатність до аналізу й прогнозу. Для цього типу обдарованості характерний високий рівень інтелекту, однак на перший план виходять особливі здібності до навчання. Така дитина передусім може блискуче засвоювати нові знання, тобто вчитися. Особливості її пізнавальної сфери (мислення, пам'яті, уваги) такі, що роблять навчання легким і приємним.
Щоб судити про особливості розвитку академічно обдарованої дитини, треба виявити те поєднання психологічних властивостей, яке притаманне саме їй, тобто потрібна цілісна характеристика, одержана за допомогою різнобічних спостережень.
Інтелектуально-творчий потенціал особистості (чи, інакше кажучи, обдарованість) не може бути зведений до якоїсь однієї характеристики, як-от «високий коефіцієнт інтелекту», «високий рівень креативності» тощо. Це — глибинні особистісні характеристики, які О. Савенков об’єднує у три групи. Розглянемо їх.
(Скачати /obdarovani_diti2.doc)