ОБДАРОВАНІ ДІТИ
Психолого-педагогічні аспекти роботи
Останніми роками все більша увага приділяється розвивальному навчанню. Вчителі прагнуть сприяти творчій роботі вихованців, стимулюють їхню самостійну діяльність, пропонуючи застосовувати набуті знання в нестандартних умовах.
На сучасному етапі дуже актуальними є проблеми виявлення, діагностики, прогнозу, формування обдарувань дітей, їх навчання і розвитку. Правильна побудова взаємин обдарованої дитини з оточенням допоможе їй повніше виявити свої здібності.
Особливо гостро постає це питання у шкільному віці, оскільки саме в цей період формуються самосвідомість, моральні переконання, світогляд, інтереси людини. Дуже важливо створити такий психологічний клімат, що допоможе подолати розрив між інтелектуальним і особистісним розвитком обдарованої дитини й сприятиме Ті розвиткові.
Складовою психічного розвитку дитини є розвиток інтелектуальний, який Грунтується на логічному мисленні. Тому в сучасній початковій школі розвитку логічного мислення приділяється значна увага.
Зміст роботи з обдарованими дітьми передбачає реалізацію низки завдань, а саме:
• сприяти розвитку кожної особистості;
•якомога раніше виявляти обдарування кожної дитини і всіма можливими способами сприяти їх розвиткові.
Проблема навчання й виховання юних талантів викликає гострий інтерес в усьому світі. Починаючи з 1975 року, з інтервалом приблизно в два роки, проводяться міжнародні конференції з цієї проблеми. Попри досить інтенсивні спроби виробити єдині теоретичні позиції, серед спеціалістів спостерігається розбіжність у думках, але все ж таки більшість учених вважають за необхідне спеціально навчати обдарованих дітей. Пропонуються різні підходи до навчання: створення спеціальних навчальних закладів, прискорення та збагачення навчання обдарованих дітей, розподіл на потоки, сети, поглиблене вивчення окремих предметів, відокремлення обдарованих.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ВЧИТЕЛЯМ ЩОДО РОБОТИ
З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
У педагогічній літературі розроблені численні рекомендації вчителям щодо роботи з обдарованими дітьми. Розглянемо деякі з них.
1.Учитель не повинен повсякчас розхвалювати обдарованих дітей. Не слід виділяти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні знання з обдарованими дітьми.
2.Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина частіше від інших буде переможцем, що може викликати неприязне ставлення до неї ровесників.
3.Учитель не повинен робити з обдарованої дитини «вундеркінда». Недоречне випинання винятковості часто породжує роздратування, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність — зловмисне прилюдне приниження унікальних здібностей і навіть сарказм з боку вчителя — звичайно, неприпустима.
4.Учителеві треба пам'ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.
Учитель, що працює з обдарованими дітьми, повинен: ' бути доброзичливим і чуйним;
• розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси;
• мати високий рівень інтелектуального розвитку;
• мати широке коло інтересів;
• бути готовим до виконання різноманітних обов'язків, пов'язаних із навчанням обдарованих дітей;
• мати живий та активний характер, володіти почуттям гумору;
• виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх позицій і до постійного самовдосконалення;
• мати творчий, можливо, нетрадиційний світогляд;
• бути цілеспрямованим і наполегливим, емоційно стабільним;
• уміти переконувати, мати схильність до самоаналізу.
Література
1. Байтова М.А., Бельтюкова Г.В., Полевщикова О.М. Методика викладання математики в початкових класах. — К.: Вища школа, 1982. — 288 с.
2. Ващенко Н. Нестандартні завдання на уроках математики // Початкова освіта. — 2000. — № 5. — С. 4.
3. Гільбух Ю.З. Розумово обдарована дитина: Психологія, діагностика, педагогіка. — К.: Укрвузлотелеграф, 1992. - 84.С
(Скачати /obdarovani_diti.doc)