Цікаві задачі для розвитку інтелектуальної культури молодшого школяра
Сучасні вимоги щодо формування інтелектуальної культури молодшого школяра включають в себе систему різних взаємопов’язаних компонентів. Одні з них характеризують розвиток свідомості (знання, поняття, переконання), інші – поведінку (вчинки, звички, вміння).
Уже в молодшому віці до дітей ставляться моральні вимоги у рамках того, що таке добре і що таке погано. Навчання в початкових класах – період формування інтелекту і прищеплення основних моральних правил. Саме в цей час відчувається інтенсивне накопичення морального досвіду, поведінки, створюються сприятливі умови для розвитку логічного мислення розумових здібностей, моральної свідомості, ставлення моральних знань учнів.
Все це реалізується в процесі навчання завдяки цілому комплексу методів. Кожна 40 хвилин на уроці повинна пробуджувати в кожному малюкові інтерес до навчання, самостійного висувати гіпотези : перевіряти їх, порівнювати результати, доходити висновків, тобто вчити мислити. Крім того, вироблення звички шукати різні варіанти виходу з тієї чи іншої ситуації дуже важливо для майбутньої творчої, зокрема наукової діяльності, а саме вміння працівника знаходити неординарні шляхи вирішення проблеми забезпечує успіх у будь-якій справі, приносить насолоду.
Активізуючи навчальний процес прагну стимулювати інтелектуальні, творчі сили учнів. Обов’язково враховую їхні психологічні можливості, рівень підготовленості, вікові особливості. Зовнішні стимули навчального процесу діють через внутрішні. Перші – це вимоги вчителя, однокласників, оцінка, заохочення і т.д. Внутрішні – інтерес до знань, бажання розширити й поглибити знання, допитливість.
Лише внутрішні стимули мобілізують вольові і мислитель ні процеси. На уроках я передбачаю такі засоби і прийоми, які збуджують інтерес школярів до виучуваного, активізують їхню пізнавальну діяльність. Влаштовую змагання серед учнів, завдяки чому вони стають уважнішими, відповідальнішими, працюють з інтересом. Заохочую творчу працю дитини. Коли вона створює щось сама і може при цьому бачити результат своєї праці. Чим більше дитина взаємодіє з природою, із суспільною працею, тим більше спостережливості, допитливості, пильності, уваги, здатності досліджувати з’являється у діяльності дитини.
Створюю таку атмосферу у дитячому колективі, щоб кожна дитина відчувала гордість від того, що вона у чомусь досягла успіхів. У таких умовах пробуджується енергія думки.
Для розвитку інтелектуальної культури з математики, я пропоную цікаві задачі з казковим сюжетом.
Використання даних задач сприяє розвитку кмітливості, творчої уяви, логічного мислення, математичної мови, стимулює інтерес до „цариці наук”, сприяє активності учнів, виховує у них навички самостійної роботи над задачею, вміння раціонально і творчо виконувати завдання, ввічливо і тактовно доводити свою думку і висловлювати думку товариша.
Завдання 1.
Як Круть і Верть зернятка ділили. Круть і Верть знайшли зернятка Круть і каже:
- Давай, друже, розділимо зернятка порівно.
- Давай! Але слабий я в математиці, діли ти.
Кинув Круть другові 1 зернятко, а собі 2.
- Ось тобі, Верте, одна насінинка, а мені 2.
- Чи не дуже мало ?!
- Слухай далі, не поспішай. Тобі 3 зернятка.
- Це добре!
- А мені 4, тобі 5, а мені 6, тобі 7...
- Це добре!
- А мені 4, тобі 5, а мені 6, тобі 7...
І так далі. Розділив Круть зернятка, кожного разу збільшуючи собі на 1 зернятко . Останній раз Круть кинув собі 20 зернинок і на цьому зернятка закінчились. Задоволений Верть, думаючи, що він отримав зерняток стільки ж, скільки і Круть побіг до нірки. Як по вашому, діти, хто більше отримав зерняток Круть чи Верть і на скільки?
Відповідь до задачі 1
Круть отримав на 10 зерняток більше.
Круть 1 3 5 7 9 11 13 15 17 19
Верть 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20
Задача 2. Казка про нуль
Лисичка, Їжачок, Зайчик і Ведмедик знайшли в лісі одне яблучко. Лисичка запропонувала виконати якусь дію з одиницею і нулем, щоб вийшло число більше за одиницю. У кого це вийде, той і з’їсть яблучко. Їжачок додав до одиниці нуль і одержав один. (1+0=1).
Зайчик: 1-0=1. Ведмедик: 1х 0=0
А Лисичка приписала нуль до одиниці і одержала 10.
Хто ж з’їв яблучко?
Задача 3. Джеррі прогризла у трьох шматочках сиру 6 дірочок. Подивилася крізь одну дірочку і побачила Тома, що спав у кутку. Поглянула крізь другу, третю, четверту, п’яту... – і скрізь коти.
- Звідки взялося так багато Томів? – вигукнула Джеррі і втекла.
Скількох котів побачила перелякана мишка крізь всі дірочки?
Задача 4. Червона Шапочка йшла до бабусі в гості несла їй 14 пиріжків: з м’ясом, грибами і капустою. З м’ясом було стільки й з капустою, а з грибами на 1 менше, ніж з м’ясом.
Скільки пиріжків кожного виду несла Червона Шапочка?
Відповідь до задачі.
Червона Шапочка несла до бабусі 5 пиріжків з м’ясом, 5 пиріжків з капустою, а з грибами 4 пиріжки.
5+5+4=14 пиріжків
Задача 5. Вінні – Пуху на День народження подарували бочку з медом масою 7 кг. Коли Вінні-Пух з’їв половину меду, то бочка стала важити 4 кг.
Скільки кілограмів меду було в бочечці спочатку?
Відповідь до задачі.
В бочці спочатку було 6 кг меду. Мед, що залишився в бочці мав масу 7-4=3 кг. Отже, весь мед в бочці має масу 3х2=6 кг.
Задача 6. Лисичка в курятнику тримала дев’ять курей. Щодня курочки несли по 7 яєць, які Лисичка продавала на базарі.
Скільки півників було серед курей?
Задача 7. Вовк і Заєць пішли купувати морозиво. Вовк каже: „Я більший і куплю три порції, а ти менший, то попросиш дві”. Вовк купив три порції, а Заєць... двічі по дві. З’їв Вовк морозиво, глянув на Зайця та як гукне : „Ну, заєць, постривай!” Чому розсердився Вовк?
Задача 8. Наловив дід риби повний віз. Риба – великі лящі. Їде додому і бачить лисичка згорнулась клубочком, лкжить на дорозі.
Дід зліз з воза, підійшов, а лисичка і не ворухнеться. Дід вирішив, що вона мертва.
- От гарна знахідка! Буде моїй старенькій комір на шубу.
Взяв він лисицю і поклав на віз, а сам пішов попереду.
А Лисичка тим часом стала викидати потихеньку із воза все по рибці, та по рибці. Спочатку Лисичка діяла обережно, а потім все сміливіше. У першу хвилину вона викинула лише 1 ляща, у другу – 2 лящі, в третю хвилину – 4 лящі і так далі... за кожну наступну хвилину вона викидала в два рази більше лящів. Через 7 хв. лисичка викинула всю рибку і втекла з воза.
Скільки ж, лящів дісталося хитрій Лисичці?
Відповідь до задачі.
Лисиці дісталось 127 лящів. 1+2+4+8+16+32+64=127
Задача 9. Півник Голосисте Горлечко напік 12 пиріжків. Виклав їх на столі. А мишенята Круть і Верть вже тут як тут. І гукати їх не треба.
- Ох, і голодний я! – каже Круть.
- А я який голодний! – каже Верть. Так посідали до столу. А Півник каже:
- Стривайте-но, стривайте! Ви мені переш скажіть, хто знайшов колосочок?
- Ти, - кажуть мишенята.
- А хто його обмолотив?
- Ти, - вже тихіше відказують Круть і Верть.
- А тісто хто місив? Піч топив? Пиріжків напік?
Отже, за свою працю я візьму половину пиріжків з маком, третину – з сиром, 1/2 - з пшоном. А решта – ваші. Мишенята подумали трішки і засмучені вилізли із-за стола. Чому засмутились Круть і Верть?
Задача 10. Коник – Стрибунець
Коник – Стрибунець половину часу кожної доби спав, третю частину кожної доби спав, третю частину кожної доби танцював, шосту – співав. Решту часу він вирішив готуватися до зими. Скільки годин на добу коник-стрибунець готувався до зими ?
Задача 11. Малюк може з’їсти 600 г. варення за 6 хвилин, а Карлсон – в два рази швидше. За який час вони з’дять це варення разом?
Відповідь до задачі
За 1 хв. малюк з’їсть
600:6 = 100г.
Карлсон може з’їсти все варення за 6:2=3хв.
Отже, він за 1 хв. з’сть 600:3=200 г.
Разом вони можуть за 1 хв. з’їсти 100+200=300г.
Все варення вони разом з’їдять за 600: 300 = 2 хв.
Задача 12. У селі Простоквашино на лавочці перед будинком сидять : дядько Федір, кіт Матрос кін, собака Шарик і листоноша Пекін.
Якщо Шарик, який сидить крайнім зліва, сяде між Матроскіним і Федором, то Федір виявиться крайнім зліва. Хто ж де сидить?
Задача 13. Мауглі попрохав п’ятьох мавпочок принести йому горіхів. Мавпочки набрали горіхів порівну і понесли Мауглі. По дорозі вони засперечались і кожна мавпочка кинула в кожну по горіху. В результаті вони принесли горіхів у 2 рази менше, ніж зібрали.
Скільки горіхів отримав Манглі?
Відповідь до задачі
Манглі отримав 20 горіхів. Мавпочки принесли стільки горіхів, скільки кинули одна в одну, а всього вони кинули 4х5=20 горіхів.
/cikavi_zadachi_dlja_rozvitku_intelektualnoji_kultu.docx