Українська мова
2клас
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань
Тема: Узагальнення та закріплення знань за темою «Текст».
Мета: Навчати дітей висловлювати свої думки за власними спостереженнями, складати і записувати розповідь з елементами опису за планом. Розвивати образне мислення, вміння аналізувати, порівнювати,зіставляти, збагачувати словниковий запас, пізнавальні і творчі здібності. Формувати в учнів естетичну культуру. Виховувати бережливе ставлення до калини як лікарської рослини, оберегу, символу України, любов до рідної мови, патріотичні почуття.
Обладнання: зошит , таблиця «Типи текстів. Будова тексту», гілочки з кетягами калини, коровай на вишитому рушнику, малюнки із зображенням калини, картки з диференційованими завданнями для індивідуальної та групової роботи, аркуші зі словами – підказками, сигнальні картки, зображення Маші з мультфільму, зображення рушників для оздоблення в процесі виконання завдань, коробка – посилка, мультимедійна презентація.
Форми і методи роботи: індивідуальна, парна, групова, вправа «Кубування»,
письмо по пам’яті, метод ТРВЗ «Кола по воді», «Біном фантазії», «Гронування», «Дешифрувальник», Метод «Навчання в русі», «Шнурування», «Мікрофон», диференційовані завдання, творча робота над текстом – описом, деформованими реченнями
І. Організація класу
– Сьогодні до нас на урок завітали гості. Поверніться до них обличчям і 1привітайтесь.
– Подаруйте посмішку собі, 1хв
Один одному, мені.
Я дарую посмішку і вам.
Радість допоможе у роботі нам.
- Ви все вмієте, все знаєте, ви розумні і творчі, тож налаштуймося на роботу.
(Слайд 2)
- Погляньте на посмішки у вас на партах. Це посмішки не звичайні, а сигнальні.
- Якщо завдання вам зрозуміле, і ви знаєте відповідь, то показуєте посмішку, а якщо ні, показуєте знак питання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
– Сьогодні у нас незвичайний урок. 1хв
Ми зробимо ще один крок.
В країну відому, в країну чудову.
Що всіх нас навчає й збагачує мову.
Тож мусите пообіцяти мені,
Якими бути на уроці?
(Уважними, розумними, охайними, кмітливими, старанно будемо працювати).
– То я запрошую вас помандрувати такими стежинами:
- Стежина спостережень.
- Стежина роздумів.
- Стежина спроб і помилок.
- Стежина творчості.
– Діти , відкрийте зошити і запишіть дату сьогоднішнього уроку. (Діти відкривають зошити промовляючи):
Зошит свій я відкриваю
І під нахилом кладу,
Ручку я ось так тримаю.
Сяду рівно не зігнусь –
До роботи я берусь!
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
– Отже, ми на стежині спостережень.
Створення проблемної ситуації 5 хв
– Про що ми будемо говорити
Не буду вам розповідати –
Самі ми спробуйте відгадати.
- У нас є «чарівний» кубик з підказками.
Вправа «Кубування». На гранях кубика написані написані речення - підказки.(Слайд 3)
- Зв’язані за змістом речення утворюють ……( текст)
- До тексту можна дібрати …… (заголовок)
- Текст має такі частини ……… ( зачин, основна частина, кінцівка)
- Кожна частина пишеться з нового рядочку ….(абзацу)
- Є такі види текстів ….( розповідь, опис, міркування)
- У текст і- описі щось….(описується), у розповіді….(розповідається),
У тексті – міркуванні …(розмірковується)
- Так яку тему будемо закріплювати? ( Тему «Текст»)
- Що повинні засвоїти на уроці? (Робота з таблицею)
- Я зможу ……(Розрізняти різні види текстів, знаходити зачин, основну частину, кінцівку)
- Я навчусь ….(Будувати зв’язне висловлювання, підбирати заголовок до тексту, грамотно писати, вірно записувати складений текст)
(Слайд 4)
Завдання нашого уроку: (На дошці)
- Повторити знання про текст.
- Вчитися висловлювати свої думки за власними спостереженнями.
- Збагачувати словниковий запас.
- Вчитися писати твір з елементами опису.
ІV Робота над темою уроку
( Чути стукіт у двері. Заходить листоноша, вручає посилку, а в ній Маша з мультфільму «Маша і Ведмідь»
- Діти, Маша дуже просить допомогти їй з домашнім завданням. Адже вона вже теж учениця 2 класу .
- Діти, хто вчитель у Маші? (Ведмідь)
- Це словникове слово. Де орфограми? Давайте поділимо його на склади для переносу і напишемо хвилинку каліграфії
(Слайд 5)
4.1 Вед мідь Ма ша вед мідь Ма ша ведмідь Маша
- З якої казки ці герої? Яка це казка? (Російська)
- З якої країни прибули герої?
- Як на Україні зустрічають дорогих гостей? (Хлібом – сіллю на вишитому рушнику)
- Давайте розкажемо Маші про українські символи. Перед вами речення.
- Прочитайте їх.
4.2 Вправа «Деформований текст». Робота в групі. 5хв
(Слайд 6)
З ним виряджали в далеку дорогу,одружували молодят, хрестили дітей,
зустрічали гостей.
Здавна він відігравав важливу роль.
Рушник - це оберіг, який передавали з роду в рід.
- Чи можна ці речення назвати текстом? (Ні)
- Чому? ( Речення в тексті стоять у певній послідовності, щоб висловлювання було зв’язним)
- Ваше завдання поставити речення у певному порядку, щоб вийшов зв’язний текст. Підберіть заголовок.
Презентація роботи груп (Слайд 7)
Рушник
1 Рушник - це оберіг, який передавали з роду в рід.
2 Здавна він відігравав важливу роль.
3 З ним виряджали в далеку дорогу,одружували молодят, хрестили дітей, зустрічали гостей.
- Виконуючи завдання уроку, ми будемо прикрашати свої рушники орнаментом. А в кінці уроку поглянемо, які рушнички вийшли. Подаруємо найкращий Маші на згадку про Україну.)
( На партах дітей лежать паперові рушнички та різний орнамент для них)
- Що найчастіше вишивали на рушниках? (Калину, квіти, птахів)
- Ще з одним символом України пов’язане наступне завдання .
Стежина роздумів
- Давайте прочитаємо, що ж потрібно було зробити Маші або Марійці.
( Читаємо лист)
4.3 Вправа « Дешифрувальник» 2хв
(Слайд 8)
Розшифруйте закодовану назву рослини. Складіть текст – розповідь з елементами опису.
4 1 4 3 5 1
(Робота з таблицею для розкодування)
А Б В Г 1
|
Г Д Е Є 2
|
Ж З И І 3
|
Ї Й К Л 4
|
М Н О П 5
|
Р С Т У 6
|
Ф Х Ц 7
|
Ч Ш Щ 8
|
Ь Ю Я 9
|
-Яке слово вийшло, що це за рослина?
-Калина
Загадка
– Діти, а спробуйте відгадати загадку.
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
на свою хорошу вроду. (Калина)
– А які вислови допомогли здогадатися, що це калина? («У вінку зеленолистім, у червоному намисті»)
– В якому значенні вжиті ці вислови? (У переносному). Що мали на увазі? (Листя та ягоди калини).
4.4 Вправа «Самодиктант» ( Письмо по пам’яті. На кожну букву слова КАЛИНА пишуть словникове слово)
Метод «Кола по воді»
Кетяги комп’ютер килим 3хв
Абетка
Літера льон
И
Неділя
Алфавіт
- Назвіть слова – синоніми (близькі за значенням). (Азбука, абетка, алфавіт)
- Назвіть звуки у слові неділя. Зробіть усний звуковий аналіз цього слова.
- Метод «Біном фантазії»
- Складіть речення, яке містило б якомога більше поданих словникових слів. (На комп’ютері зображені кетяги калини. У неділю я вчив літери абетки)
-
4.5. Стилістична робота 2хв
.
Вправа «Гронування» («мозкова атака» фронтально з усім класом діти висловлюють свої думки).
– Помилуйтеся калиною на малюнку і поміркуйте, яка калинонька?
– З чим її можна порівняти, як охарактеризувати.
– Підберіть ознаки калиноньки. Яка вона?
Стежина спроб і помилок
(Слайд 9)
– Скільки ми гарних слів підібрали про калину.
4.6 Попрацюйте в парах.
Використовуючи слова павутинки, складіть речення.
(У лузі стоїть журлива красуня калина).
– А може хтось ще краще склав речення?
(Цвіт калини схожий на фату нареченої ).
Складіть речення зі слів, що розміщені по класу
Метод «Навчання в русі)
Калина – це лікарська рослина.
Ягоди калини терпкі і кислі.
Фізкультхвилинка (Слайд 10) 1хв
(Звучить аудіосупровід)
Ой є в лісі калина,
Ой є в лісі калина.(пружинка)
Калина, калина,
Комарики, дзюбрики, калина. (колупалочка)
Там стояла дівчина,
Там стояла дівчина (кружляють)
Калина, калина,
Комарики, дзюбрики, калина. (колупалочка)
Цвіт-калину ламала,
Цвіт-калину ламала (рухи, які імітують ламання калини)
Ламала, ламала,
Комарики, дзюбрики, калина. (колупалочка)
Та в пучечки в’язала,
Та в пучечки в’язала (рухи, які імітують в’зання калини)
В’язала, в’язала,
Комарики, дзюбрики, калина. (колупалочка)
V Практичне застосування набутих знань 3хв
5.1 Завдання на картках. Вправа «Шнурування»
– Ми вчилися до назви предмета підбирати ознаки. А тепер до ознаки предмета підберемо назву. (З’єднайте назву предмета і ознаку)
– Прочитайте завдання.
– Виконайте його самостійно.
(Слайд 11)
Червоні, соковиті, круглі, терпкі ягоди.
Темно-зелене, смарагдове, багряне листя.
Важкі, розкішні, червоні – грона.
Духмяні, запашні, сніжно-білі – квіти.
5.2 Орфографічна хвилина
– Зверніть увагу на написання цих слів, запам’ятайте, як вони пишуться:
терпкі
|
темно-зелене
|
червоні
|
сніжно-білі
|
кетяги
|
смарагдове
|
(Діти пригадують правила: написання (е) –(и) (терпкі, червоні, кетяги).
Запам’ятайте!
Щоб писати (е) чи (и) став під наголос завжди.
5.3 Завдання на картках Робота в групі 1хв
- А виконавши третє завдання , ви зможете уникнути повторень під час складання тексту-опису. Прочитайте завдання.
- Що потрібно зробити? (Дописати, як люди називають калину)
- Іншими словами нам потрібно підібрати слова-синоніми до слова калина.
(Калинонька, красуня, чарівний кущик, символ України, наречена у вінку).
V Підготовча робота до написання твору
– Отже, ми ступили на стежину творчості
– Ви попередньо отримали домашнє завдання провести пошукову роботу. Відшукати легенди, прислів’я, приказки, прикмети пов’язані з калиною.
5.1 Вправа «Мікрофон» 2хв
(Слайд 12)
- Де росте калина?
(Визначення з тлумачного словника)
(Калина любить вологі місця, може рости у лісі, лузі, біля хати.)
- Яка калина на вигляд?
(Це невисокий, але пишний кущ. Листя темно-зеленого кольору.
Гілля в неї тонке, розгалужене. Цвіте білим цвітом, наче наречена
у фаті. Ягоди мають кислувато-терпкий смак та цілющий сік.
Красива калина в усі пори року.)
- Кого приваблює кущ калини навесні, восени? (Слайд 13)
(Навесні цвіт калини приваблює бджілок, які збирають нектар та
запилюють цвіт, щоб утворилися плоди. А восени кетяги калини
приваблюють птахів. Вони і взимку люблять ласувати ягідками, бо
стають ще смачнішими.)
- Яку користь приносить вона людям? (Слайд 14)
(Калина має лікувальні властивості. Свіжі ягоди калини рекомендують
при серцевих захворюваннях. Чай з калиною допомагає при застуді.
Соком калини навіть вмивалися, щоб обличчя рум’янилось.
- Як народ величає калину? (Слайд 15)
Легенда про калину
На Україну напали турки і татари. Вони вбивали дітей, старих людей, а молодих дівчат забирали у полон. В одному селі дівчина втікала, зачепилась за дерево і впала. Разок червоного намиста розірвався і розсипався. Дівчина загинула в неволі, а на місці, де було намисто, виросла калина.
Прикмети, прислів’я, приказки про калину
- Калина, верба, барвінок разом з колосками жита – це символ нашої України.
- «Без верби і калини нема України», - говорить народна мудрість.
- На честь народження дочки біля хати садили калину.
- Проводжаючи сина в далеку дорогу, мати напувала його калиновим чаєм і
давала пиріжок з калиною.
- На великі свята поруч з хлібом клали і калину.
– Про калину складено багато пісень, віршів, оповідань.
Серед поля край села
калинонька зацвіла,
Ніби дівчина в віночку
у вишиваній сорочці
Русу косу заплела.
- Дітям, щоб не рвали квітку, говорили: «Не ламайте калину, бо накличете
морозу».
- Любуйтеся калиною, поки цвіте, а дитиною, поки росте.
- У лузі калина з квіточками, немов матуся з діточками.
- Весною калина білим цвітом квітує, а восени червоні ягоди дарує…
- Калина хвалилася, що з медом солодка.
- Про гарну дівчину кажуть: «Пишна та красива, мов червона калина)
VІ. Усне складання твору за поданим планом 2хв
План
- Де росте калина? (На вологих місцях, на лузі)
- З ким порівнюють калину? (З дівчиною у вінку зеленолистім та червоному намисті)
- Яке в неї листя, квіти, ягоди? (Смарагдове, різьблене, білосніжні,червоні, кислі, терпкі)
- Яку користь вона приносить ?( Лікує людей від хвороб, дає ласощі птахам)
- Як народ величає калину?(Символ України, складено пісні, казки, прислів’я)
– Впевнена, що ви вже самостійно зможете скласти твір-опис «Калина - символ України».
– Використовуйте слова з «павутинки», пам’ятайте про будову тексту,
уникайте повторень.
– Діти, перегляньте слова в словничку та ті речення, які ви складали під час роботи в парах, пригадайте їх собі.
Усне складання тексту-опису учнями
Зразок твору-опису
«Калина під моїм вікном»
Біля нашої хати притулився кущ калини. Це невисокий, але пишний кущ. Росте на вологих місцях. Весною вона зацвітає запашним білим цвітом. Восени важкі грона калини червоніють, ягоди наливаються цілющим соком. Калину здавна шанують і люблять люди за її красу і лікувальні властивості.
VІІ Творча робота 10хв
. Правила роботи
.
– Ваше завдання – самостійно записати твір-опис «Калина під моїм вікном».
– Згадайте пам’ятку під час письма: (Слайд 16)
(Відповіді дітей)
1.Контролювати своє письмо.
2.Стежити за каліграфією та орфограмами.
3.Звертати увагу на правопис слів у словничку.
4.Кожна частина твору пишеться з нового рядку.
5.Зачин і кінцівка може складатись з одного речення, а основна частина має бути поширеною.
– Я бажаю вам успіху на цій стежині, приступайте до роботи. Часу у вас 10 хвилин. Хто справиться – отримає цікаве додаткове завдання.
Самостійне записування твору-опису
Диференційовані завдання, щодо написання тексту-опису
КАРТКА - підказка
Невисокий, калина, кущ, але, пишний.
На вологих, росте, місцях.
Зацвітає, вона, цвітом, білим, весною, пишним.
Шанують, здавна, лікувальні, люди, її, за, властивості.
|
(Учням, які швидше виконали завдання, пропоную творчо попрацювати індивідуально чи в парі (в групі).
Доримувати вірш про калину
Хоч і терпкий в неї …,
Взимку радий кожен … .
Людей вона … від застуди,
В … є вона всюди.
(Птах, лікує, смак, Україні)
Бо калина – то є …
Життя, роду і краси.
І калину ти, як …,
Любий друже, …!
(Бережи, символ, мати)
VIII Зачитування творів дітьми. Оцінювання
IХ. Підведення підсумків уроку 2хв
Метод «Інтерв’ю» (Слайд 17)
– Чи виконали завдання уроку?
(Звертаються до поставлених завдань на початку уроку)
– Чого ви навчилися протягом уроку?
(Вчилися писати твір-опис)
– Якими новими словами збагатили свій словничок?
(Смарагдове, багряне, кетяги, духмяне).
– Де можна використати набуті знання?
Метод «Емпатії»
- Як ви гадаєте, які враження Маші від уроку? (Відповіді дітей)
(Слайд 18)
- Маша дякує вам за допомогу і пригощає смачними пирогами. Вона дізналася багато цікавого про Україну, її символи, традиції. А головне вона зрозуміла, як ви любите свою Батьківщину, рідну мову.
- А ми давайте покажемо, які рушнички у нас вийшли. Який подаруємо Маші на щастя, на долю?
- Всі ви, діти, молодці,
гарно працювали,
знання з мови показали
про калину розказали.
Ми України вірні діти,
Будемо її завжди любити.
Рідну мову шанувати
Ще старанніше вивчати.
Х Домашнє завдання
– Намалювати ілюстрацію до написаного твору
|